| |
ספרים חדשים - אתר טקסט ⚞ שנת 2006 ⚟ |
| 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | שנת 2006 | 2005 | |
| אוגוסט 2019 | יולי 2019 | יוני 2019 | מאי 2019 | אפריל 2019 | מרץ 2019 | פברואר 2019 | ינואר 2019 | דצמבר 2018 | נובמבר 2018 | אוקטובר 2018 | ספטמבר 2018 | | |
|
![]() |
ואמנם, הוא מוצא פתרון דרמטי למצוקתו הקיומית ובוחר להיות קורבן לרצח בהזמנה. בתור נרצח, כך הוא סבור, הוא ימשוך יותר עניין מכפי שמשך אי-פעם בחייו. הוא מתכנן את מותו בדקדקנות, אלא שפתאום צצה בעיה קטנה. אנדריי קורקוב נולד בסנט פטרסבורג ב-1961 ומתגורר בקייב. הוא עבד זמן מה כעיתונאי, כסטיריקן וכצלם קולנוע. ספרו "המוות והפינגווין", ראה אור בהוצאת כנרת, וזכה לשבחים רבים. תרגמה מרוסית: דינה מרקון.
באדיבות ההוצאה
1
הגשם סירב לרדת. אשתי הסתגרה בחדר האמבטיה, אבל רק לצורך רחצה רגילה. גם אני לפעמים מסתגר בחדר האמבטיה, אף על פי שלָמָה לי להתבייש מאשתי. זוהי אכן אחת מאותן שאלות שמסוגלות לשפוך אור על הסיבה: כבר מזמן התרחקנו זה מזה. בערב, כשאנחנו שוכבים לישון, אנחנו מתפשטים בחושך, וכשאנחנו מתרחצים באמבטיה לאור היום או כשהאור דולק, אנחנו מתביישים במערומינו. מערומים בהקשר הזה פירושם פגיעות. זה משפט שהיא ודאי היתה אומרת, אבל גם אני פגיע, ולעתים קרובות ביותר היא זו שפוגעת בי. אנחנו כבר לא מדברים על זה, אף שבעבר ניסינו לברר ולשפר את הכול במילים.
כמדומה, סתיו בחוץ, עת שֶבה החמימות נגוזה, תחילת העונה שבה נוהגים, בשם החורף העומד בפתח, לשמר את החום אשר נאגר בימים שחלפו, כדי לא לקפוא. עת לאטום את החלונות ואת הדלתות המובילות אל המרפסות. מי מכיר עוד עונה, שבה הטבע עצמו כל כך מעודד מחשבות על חיזוק או השבה של החמימות הביתית, הפיזית והנפשית על כנה? אבל מה לנו ולספטמבר? לא כלום. אנחנו שותקים ומחליפים בינינו רק מילות קריאה סתומות. כל אחד מבשל לעצמו קפה ומטגן לעצמו חביתות. בכל הצצה מהחלון שלנו שבקומה השמינית הייתי נזכר בתחביב שלי, לזנק למים מן המקפצה. אך התחביב, לא היה בו די כדי לספק את הדחף הנחוץ לקפיצה. לא הייתי מתאבד מלידה. מאוד אהבתי את החיים בחוץ, מעבר לגבולות ההווי הצר שלי. לבי תמיד החסיר פעימה או שתיים כשעברתי לפעמים בערב בקרֶשׁצָ´טִיק וניסיתי להתבונן בפניהן של הבחורות שהמתינו ללקוחות על הספסלים או ליד המזרקה שלמרגלות בית הקולנוע דרוּזְ´בָּה. באפלולית, לאורה של תאורת העיר המלאכותית, הן נראו מעוררות חמדה, כצלליות מצוירות ששורטטו בקווים מעודנים, טומנות הבטחה רבה ובדרך כלל זורקות לעברך מבט מיוחד, כמו-מצויר, מעמודי הפתיחה ומעטיפות הספרים המלודרמטיים. בקלות יכולתי לתאר לעצמי שאני לקוח שלהן או אפילו מקורב, ידיד. אבל בין לתאר את עצמך ובין להיות באמת המרחק רב. דברים רבים חסרו לי: נחישות, כסף, חופש. אך כסנונית ראשונה של אורח החיים האמריקני שירד מן המסך אל תוך המציאות, הן העניקו לי תקווה שגם תמונות אמריקניות מתוקות אחרות יקרמו עור וגידים ויתחילו לרצד סביבי כאן, בקייב. והריצוד הזה יסחף אותי ויהפוך בהדרגה לחיים הדוחקים את רגליהם של החיים הקודמים, ארעיים בכל גילוייהם, מאוסים עלי בכל פרט שלהם, כל רכיב, כל מאמר בעיתון המתאר אותם בפרוטרוט.
2
המאסר שנקצבה להם: אנשים נורמליים, חברותיים, ואפילו נכונים לעזור. אם כי אז, הם, הרוצחים, היו שונים: היתה אצלם יותר רומנטיקה. היום יחסים מכל סוג שהוא מושתתים על כסף, ולאחדים היה הרצח למקצוע ששכר נאה בצדו. אפילו מילה חדשה הוכנסה לשפה מן האנגלית: קילֶר. זה נראה כמו המשך של המסורת האמריקנית לשיפור התדמית ולשדרוג שמות המקצועות חסרי היוקרה, שאינם דורשים הסמכה. אני זוכר שאת מנקה הרחובות, או בפשטות החצרן, החלו לכנות באמריקה "מהנדס למצב הסניטרי של הסביבה העירונית". אבל שָׁם הסיבה לשינוי השם היתה פשוטה ומובנת: לשפר את ביטחונם של החצרנים ולהעניק להם יותר כבוד עצמי. אצלנו הכול יצא הפוך. יצא בעצם, שרוצח בעל ההסמכה הגבוהה ביותר, העובד אך ורק לפי הזמנות, נקרא קילֶר, ואילו הטיפוס ההוא של הרוצח שעבר זמנו — זה שרָצַח בגלל סכסוכים יומיומיים רגילים, על רקע רומנטי, מחמת השכרות או הקנאה — נשאר עד היום רוצח פשוט. את אלה תופסים וכולאים, בשעה שהקילר הוא בגדר ציפור שאינה נראית ואינה ניצודה.
ההרהורים האלה הובילו אותי מאליהם אל הנושא שכבר ניסה לא פעם לפלס לו דרך אל תת-ההכרה שלי. הרי כבר כמה שנים אני מחפש מוצא מהמבוי הסתום שאליו נקלעו החיים שלי. אבל חיפשתי אותו בעיקר בדמיון, בפנטזיות שלי. עכשיו המוצא התבקש מאליו: תיארתי לעצמי איך מדור הפלילים במשטרה ינסה למצוא ביניהם את הרוצח. הם ייחקרו, ויוצגו להם עשרות שאלות "קשות". "היו לו אויבים?" "במה הוא עסק?" "מי היה יכול להיות מעוניין במותו?" וכן הלאה. לא נשאר לי אלא למצוא קילר לא יקר מדי וכסף לשלם את שכרו, ואז יהפוך הרצח האידיאלי שתיכננתי לעוד חידה אחת מני רבות שלא נמצא להן פתרון. קִצם רב הרושם של חיים חסרי טעם ופשר קסם לי מאוד. מקרי רצח לא פתורים, יש להם עוד מאפיין מלבב אחד: מזכירים אותם לעתים קרובות בעיתונים ובספרים, בפרוטרוט ובציון שם הקורבן. לפיכך, יהיה לי סיכוי של ממש להיחרת בזיכרון העם, אם לא לדורי-דורות, הרי לפחות לזמן רב.
3
אשתי התחילה לחזור הביתה מאוחר מהרגיל, לפעמים גם אחרי חצות. היא היתה מתפשטת בחושך ונשכבת על המיטה, בקצה שלה, מתחת לשמיכה שלה. בכל פעם שבאה, התעוררתי והייתי נרגז. ואם לא התעוררתי, הייתי נרגז עוד יותר. היא לא העניקה לי שום חום, ועצם המחשבה על אישה שלא מעניקה חום הכעיסה אותי, בייחוד כשחשבתי עליה באופן קונקרטי, כאישה שלצדי. ביום רביעי בערב החלטתי גם אני עצמי להשתהות במרכז העיר. היה לי קצת כסף, והגעתי להחלטה קונקרטית למדי איך לנהוג בו. אם לדבר בפשטות, התחשק לי לשתות. אבל לא סולו, אלא מינימום בדואט. השילוש הקדוש האידיאלי היה משמח אותי עוד יותר, בתנאי, כמובן, שכל השלושה יהיו מכרי הקרובים. לא אהבתי בני לוויה ארעיים בדרך אל התחנה הקרויה "משקאות חריפים". לקראת שבע בערב הגעתי לכיכר קוֹנטְרַקטוֹבָיָה, שבאחת החנויות הפרטיות הקטנות שבה ראיתי כמה פעמים, מבעד לזגוגית, את חברי לכיתה לשעבר, דִימָה סָמוֹרוֹדִין. הוא ואני לא התראינו מאז ימי בית הספר, וגם כשראיתי אותו מבעד לחלון הראווה של החנות, הוא לא ראה אותי מפני שהיה עסוק במתן שירות לקונים. לכן היה נדמה לי שהפגישה הפתאומית תשמח אותו, מה גם שהסתדרנו טוב בבית הספר, ואין לך דבר שמאחד אנשים יותר מעבר משותף, אם זה בית ספר ואם זה בית סוהר. המחשבות שלי זכו לאישור במציאות. ברגע שנכנסתי אל החנות בהליכה של קונה מהורהר, הוא זיהה אותי וקרא בשמי. תוך שהוא משרת את הקונים האמיתיים, הוא המטיר עלי המון שאלות על החברים שלנו לכיתה והתעניין את מי ראיתי בזמן האחרון ומתי, ומי עושה מה. לא היו לי הפתעות טובות במיוחד בשבילו. במהלך כל השנים פגשתי באקראי רק חמישה-שישה חברי ילדות, פגישות שהתרחשו בתחבורה הציבורית, ואף סיפרתי לו על כך.
"חכה חצי שעה," ביקש. "הבוס יבוא לקחת את הפדיון, ואז אנעל את הדלתות ונוכל לשבת כאן קצת..."
כשחזרתי אל החנות, כבר לא היו בה קונים.
"הכול סביב נחלת העם, הכול סביב שלי," צצה בראשי הקלישאה הסובייטית. השיחה התגלגלה אל סיפורי זוועה ופלילים, ברוח הזמן. פתחנו קופסה של זיתים מקפריסין וצנצנת של סרטני ים מקַמצַ´טקָה. בהשראת שיחה כזאת, השתייה והמתאבנים פשוט החליקו במורד הגרון. פניו העגולות של דימה התאדמו, עיניו יקדו. יש להניח שגם אני לא נראיתי פיכח יותר. בין לבין דיברנו על ההכנסות; המילה "משכורת" כבר יצאה משימוש. דימה הצליח לעשות שלוש מאות ירוקים בחודש פלוס הסחורה של הבונוס, שאותה הוא בדרך כלל שתה או אכל בחוג חבריו. אני, לצערי, לא יכולתי להשוויץ בהישגים חומריים.
"הבוס שלי מביא הביתה חמשת אלפים—ששת אלפים בחודש, יש לו עוד חמש נקודות מכירה בפּוֹדוֹל וקיוסק חלפנות אחד," סיפר דימה. "אבל אני לא מקנא בו..." © כל הזכויות שמורות לכנרת הוצאה לאור חברו של המנוח - אנדרי קורקוב ![]() ![]() ![]()
מומלצים:
ספרים
|
כתב עת ספרים
|
עולם חדש
|
רמקולים
|
זכות הילד לכבוד
|
![]() |
|
![]() |