Amazon.com Widgets

  ספרים חדשים - אתר טקסט    ⚞  שנת 2009  ⚟

 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | שנת 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 

|  אוגוסט 2019 |  יולי 2019 |  יוני 2019 |  מאי 2019 |  אפריל 2019 |  מרץ 2019 |  פברואר 2019 |  ינואר 2019  |  דצמבר 2018 |  נובמבר 2018  |  אוקטובר 2018 |  ספטמבר 2018 |

» ספרים בינואר 2010
» ספרים בדצמבר 2009
» ספרים בנובמבר 2009
» ספרים באוקטובר 2009
» ספרים בספטמבר 2009
» ספרים באוגוסט 2009
» ספרים ביולי 2009
» ספרים ביוני 2009
» ספרים במאי 2009
» ספרים באפריל 2009
» ספרים במרץ 2009
» ספרים בפברואר 2009
» ספרים בינואר 2009
» ספרים בדצמבר 2008
» ספרים בינואר 2010
» ספרים בדצמבר 2009
» ספרים בנובמבר 2009
» ספרים באוקטובר 2009
» ספרים בספטמבר 2009
» ספרים באוגוסט 2009
» ספרים ביולי 2009
» ספרים ביוני 2009
» ספרים במאי 2009
» ספרים באפריל 2009
» ספרים במרץ 2009
» ספרים בפברואר 2009
» ספרים בינואר 2009
» ספרים בדצמבר 2008
» ספרים בינואר 2010
» ספרים בדצמבר 2009
» ספרים בנובמבר 2009
» ספרים באוקטובר 2009
» ספרים בספטמבר 2009
» ספרים באוגוסט 2009
» ספרים ביולי 2009
» ספרים ביוני 2009
» ספרים במאי 2009
» ספרים באפריל 2009
» ספרים במרץ 2009
» ספרים בפברואר 2009
» ספרים בינואר 2009
» ספרים בדצמבר 2008
» ספרים בינואר 2010
» ספרים בדצמבר 2009
» ספרים בנובמבר 2009
» ספרים באוקטובר 2009
» ספרים בספטמבר 2009
» ספרים באוגוסט 2009
» ספרים ביולי 2009
» ספרים ביוני 2009
» ספרים במאי 2009
» ספרים באפריל 2009
» ספרים במרץ 2009
» ספרים בפברואר 2009
» ספרים בינואר 2009
» ספרים בדצמבר 2008
» ספרים בינואר 2010
» ספרים בדצמבר 2009
» ספרים בנובמבר 2009
» ספרים באוקטובר 2009
» ספרים בספטמבר 2009
» ספרים באוגוסט 2009
» ספרים ביולי 2009
» ספרים ביוני 2009
» ספרים במאי 2009
» ספרים באפריל 2009
» ספרים במרץ 2009
» ספרים בפברואר 2009
» ספרים בינואר 2009
» ספרים בדצמבר 2008
» ספרים בינואר 2010
» ספרים בדצמבר 2009
» ספרים בנובמבר 2009
» ספרים באוקטובר 2009
» ספרים בספטמבר 2009
» ספרים באוגוסט 2009
» ספרים ביולי 2009
» ספרים ביוני 2009
» ספרים במאי 2009
» ספרים באפריל 2009
» ספרים במרץ 2009
» ספרים בפברואר 2009
» ספרים בינואר 2009
» ספרים בדצמבר 2008
» ספרים בינואר 2010
» ספרים בדצמבר 2009
» ספרים בנובמבר 2009
» ספרים באוקטובר 2009
» ספרים בספטמבר 2009
» ספרים באוגוסט 2009
» ספרים ביולי 2009
» ספרים ביוני 2009
» ספרים במאי 2009
» ספרים באפריל 2009
» ספרים במרץ 2009
» ספרים בפברואר 2009
» ספרים בינואר 2009
» ספרים בדצמבר 2008
» ספרים בינואר 2010
» ספרים בדצמבר 2009
» ספרים בנובמבר 2009
» ספרים באוקטובר 2009
» ספרים בספטמבר 2009
» ספרים באוגוסט 2009
» ספרים ביולי 2009
» ספרים ביוני 2009
» ספרים במאי 2009
» ספרים באפריל 2009
» ספרים במרץ 2009
» ספרים בפברואר 2009
» ספרים בינואר 2009
» ספרים בדצמבר 2008
» ספרים בינואר 2010
» ספרים בדצמבר 2009
» ספרים בנובמבר 2009
» ספרים באוקטובר 2009
» ספרים בספטמבר 2009
» ספרים באוגוסט 2009
» ספרים ביולי 2009
» ספרים ביוני 2009
» ספרים במאי 2009
» ספרים באפריל 2009
» ספרים במרץ 2009
» ספרים בפברואר 2009
» ספרים בינואר 2009
» ספרים בדצמבר 2008
» ספרים בינואר 2010
» ספרים בדצמבר 2009
» ספרים בנובמבר 2009
» ספרים באוקטובר 2009
» ספרים בספטמבר 2009
» ספרים באוגוסט 2009
» ספרים ביולי 2009
» ספרים ביוני 2009
» ספרים במאי 2009
» ספרים באפריל 2009
» ספרים במרץ 2009
» ספרים בפברואר 2009
» ספרים בינואר 2009
» ספרים בדצמבר 2008
» ספרים בינואר 2010
» ספרים בדצמבר 2009
» ספרים בנובמבר 2009
» ספרים באוקטובר 2009
» ספרים בספטמבר 2009
» ספרים באוגוסט 2009
» ספרים ביולי 2009
» ספרים ביוני 2009
» ספרים במאי 2009
» ספרים באפריל 2009
» ספרים במרץ 2009
» ספרים בפברואר 2009
» ספרים בינואר 2009
» ספרים בדצמבר 2008
» פרויקט נחום גוטמן
» ספרים בינואר 2010
» ספרים בדצמבר 2009
» ספרים בנובמבר 2009
» ספרים באוקטובר 2009
» ספרים בספטמבר 2009
» ספרים באוגוסט 2009
» ספרים ביולי 2009
» ספרים ביוני 2009
» ספרים במאי 2009
» ספרים באפריל 2009
» ספרים במרץ 2009
» ספרים בפברואר 2009
» ספרים בינואר 2009
» ספרים בדצמבר 2008
» ספרים בינואר 2010
» ספרים בדצמבר 2009
» ספרים בנובמבר 2009
» ספרים באוקטובר 2009
» ספרים בספטמבר 2009
» ספרים באוגוסט 2009
» ספרים ביולי 2009
» ספרים ביוני 2009
» ספרים במאי 2009
» ספרים באפריל 2009
» ספרים במרץ 2009
» ספרים בפברואר 2009
» ספרים בינואר 2009
» ספרים בדצמבר 2008
» ספרים בינואר 2010
» ספרים בדצמבר 2009
» ספרים בנובמבר 2009
» ספרים באוקטובר 2009
» ספרים בספטמבר 2009
» ספרים באוגוסט 2009
» ספרים ביולי 2009
» ספרים ביוני 2009
» ספרים במאי 2009
» ספרים באפריל 2009
» ספרים במרץ 2009
» ספרים בפברואר 2009
» ספרים בינואר 2009
» ספרים בדצמבר 2008


גודל אות רגילגודל אות גדול יותרגודל אות גדול מאוד

| כולם | ספרים בחודשים |
| אודות טקסט | יצירת קשר |
פרטיות בטקסט

ספרים חדשים בפורמט RSS


» טקסט  » שירה  » ספרים חדשים בנובמבר 2009       חזור

שחררי את חרצובות לשונך אישה
מאת: צפרירה לידובסקי כהן
Loosen The Fetters Of Thy Tongue Woman: concealment and revealment in the Poetry of Yona Wallach - Zafrira Lidovsky Cohen

ההוצאה:

הקיבוץ המאוחד

יונה וולך ניצבת בשורה אחת עם גדולי המשוררים העבריים בעת החדשה. דת ונבואה, מגיה ומיסטיקה, חושניות ומיניות, התפקרות, התפרקות ושיגעון הם רק מקצת מן המונחים הנכרכים תכופות בשמה ובשירתה.

תדמיתה האישית - הן כאישה סעורת דם, פורקת עול, סוררת ומורה והן כמשוררת חדשנית, פורצת גבולות ופרובוקטיבית - ממשיכה לעורר את סקרנותם של קוראי השירה העברית גם שנים רבות לאחר מותה.

ספרה של צפרירה לידובסקי כהן, שחררי את חרצובות לשונך אישה, הוא מחקר ביקורתי מרשים בהיקפו ובעומקו, הסוקר את שירת וולך בהקשרה של השירה העברית בעת החדשה, מתאר את התפתחותה ומעריך את הישגיה. לדעת החוקרת, וולך היא ממבשריה של המהפכה הפוסט-מודרניסטית בשירה העברית, בהיותה חותרת תחת הנחות היסוד של החברה האנושית ומוסכמותיה ומפרקת אותן מנשקן.

שחררי את חרצובות לשונך אישה
שתפו אותי

עם זאת, חרף היותה פוסט-מודרניסטית, שירת וולך היא רומנטית מיסודה, משום שהיא מבטאת אמונה שלמה בייחודו וחד-פעמיותו של כל אדם וביכולתו להתנער ממוסרות החברה והתרבות, לכונן את עצמיותו, ולחיות את האמת האישית שלו ללא התחשבות באחרים.

באחד משיריה כותבת וולך: "האמן מצפה להבנה לא לשיפוט". משפט זה עמד לנגד עיניה של צפרירה לידובסקי כהן בספר מנהיר זה, המפליא לפרוש בשיטתיות מבחר מייצג משיריה של וולך בשלבים שונים של יצירתה, ולהציע התבוננות מחודשת ומקורית במבניה המתמיהים ובמבעיה הסתומים והקשים לפענוח.

שחררי את חרצובות לשונך אישה הוא ספר מרתק שיש בו כדי להאיר את עיניו של כל שוחר שירה מטלטלת זו, אשר לעולם אינה חדלה מלהפתיע את קוראיה בתעוזתה ובאיכותה. הספר מזמין את הקורא לשוב ולהתעמק בתכניה של שירת וולך ובפואטיקה החדשנית המיוחדת לה, ותוך כך לחוות את מסע הקיום האישי של המשוררת - ההופך בעת העיון בשיריה למסע יסוד של הקיום הנשי והאנושי בכלל.

צפרירה לידובסקי כהן היא פרופסור-חבר וראש המחלקה ללשון ולספרות עברית במכללת שטרן של ישיבה יוניברסיטי בניו יורק. ספר זה מבוסס על עבודת-דוקטור שכתבה באוניברסיטת ניו יורק (NYU).

שחררי את חרצובות לשונך אישה: כיסוי וגילוי בשירת יונה וולך מאת צפרירה לידובסקי כהן בהוצאת הקיבוץ המאוחד ובסיוע קרן בילי עברי, תרגום מאנגלית: איתי ספיר והמחברת, 229 עמודים.

מבוא | "מצטיירת לי תמונה של אדם רב כוח"
בתוכנית רדיו, ששודרה במלאת שנה למותה, ציין המשורר אבות ישורון כי יונה וולך הייתה משוררת גדולה מאד, "הגדולה ביותר שאני מכיר בשירה". "היא המכסה המכסה על הקולות האלו," אמר ישורון, "קולות העולם, קולות הטבע, קולות הייקום. טוב שהטבע עשה יונה כזאת, שמחזיקה את המכסה שלה מכוסה, על הסודות, התהומות, הכוחות הפועלים במעבה האדמה... אין כמוה."

ספר זה הוא מחקר ביקורתי שמטרתו להציג, לתאר ולהעריך את שירתה של יונה וולך בכללותה בתוך מגוון של הקשרים היסטוריים, ספרותיים ופוליטיים. תמצית טענתי היא שאת גדולתה של וולך ואת תרומתה לשירה העברית החדשה אין למדוד אך בהקשר של שירת הנשים בישראל, אלא לראותה כפורצת דרך אל עידן רעיוני חדש הן בענייני שירה והן בענייני מוסר וחברה. הגם שיצירתה בלי שום ספק התאפשרה בזכות ההתקוממות הפואטית של משוררי שנות החמישים - את וולך יש לזהות כנושאת שופרה של המהפכה הפוסט-סטרוקטורליסטית / פוסט-מודרניסטית, שהתחוללה מעבר לים, בצרפת בעיקר, באותן שנים ממש שבהן נכתבו מרבית שיריה בארץ.

בשירתה, וולך מנסה לחשוף לעיני כל את מלוא שליטתן של מוסכמות חברתיות, תרבותיות ולשוניות בדרכי החשיבה האנושית, לחתור תחת שליטה זו, לערערה ולנתצה, ולהציג את האפשרות של מציאות אחרת וחיים אחרים, חופשים ומשוחררים מכוחות ההסכמה שבהם אנחנו כלואים. אמונתה המוחלטת הן באפשרות של הריסת המוסכמות וחריגה ממסגרות דטרמיניסטיות מקובעות, והן ביכולת האנושית לגלות עולם של טבע ואמת צרופים מעבר להן, מייצגת את הפן החשוב האחר של שירת וולך, הוא הפן המיסטי.

אחת ממטרותיו של ספר זה היא להזים את אחד המיתוסים הנפרצים, לפיו במותה נטלה עמה וולך את המפתחות להבנת שירתה אל קברה. עולם שלם של סמלים עתיקי יומין ורשת מסונפת של קישורים אינטר-טקסטואליים סמויים ממלאים תפקיד חשוב בהבהרת מלאכת שירתה המוקדמת של וולך ומגמותיה. ואולם עיקר שירתה המאוחרת, הפחות חקורה, ויחד עם זאת, לפי עניות דעתי פיסגת שירתה - היא ניסיון בלתי נלאה לתת ללשון להוביל אותה אל מחוזות של הוויה סמויים מעין בזמן ההיות, ולכן המפתח להבנת שירה זו הוא התמזגות מוחלטת של הקורא באותו עולם אמורפי, שאותו מבטא השיר ואשר אותו הוא מבקש לכונן.

הפרק הראשון של הספר מכיל סיכום קצר של חיי יונה וולך, סוקר את התפתחות יצירתה, ובוחן מחקרים קודמים של שירתה. לאור העובדה שדרכי שימושה של וולך בלשון הם המפתח להבנת יצירתה, הפרק השני מציע ניתוח ביקורתי של שיריה המטא-פואטיים. הפרק עוקב אחר התמודדותה של וולך עם השאלה הפילוסופית העיקשת על מקורן של הלשון ושל משמעויות המילים, ובו בזמן מדגיש את אמונתה האיתנה של המשוררת בטבעיותה של הלשון, ובכושרה של זו לגלות עולמות ומהויות שמעבר לה.

הפרק השלישי בא לסכם את מאפייניו העיקריים של האקלים הפואטי בישראל של שנות החמישים ותחילת שנות השישים, ולהראות כיצד שיריה המוקדמים של וולך תואמים למראית עין את אמות המידה הפואטיות של אותן שנים, אך מגמתן הסמויה היא לחתור תחתיהן. שירים אלה, לרוב קצרים ומצודדים, מעל פני השטח מציגים סיטואציה קונקרטית, שהיא מוכרת מחד, אך מוזרה ומתמיה מאידך. מטרת הפרק היא להראות איך האלמנטים החריגים בשירים אלה משמשים כמפתח לרשת עניפה של רמיזות אינטר-טקסטואליות בעלות השפעה מכריעה לגבי משמעות כל שיר ושיר ומגמתו.

הפרק הרביעי ממקם את שירתה של וולך ביחס לבני זמנה, המשוררים המובילים של שנות השישים והשבעים. בשירת וולך המוקדמת ניתן למצוא סממנים של מצוקה קיומית מדכדכת המצויה לרוב בשירתם של עמיתיה, ובאותה שעה גם ניסיון הימלטות אל עולם של אהבה רכה ויופי אינסופי, המאפיינת משוררים אחרים מבני דורה. מה שמייחד את שירתה של וולך בהקשר זה הוא השימוש שהיא עושה בחומרים הנובעים כפרץ מתוך "תת-הכרה [ה]נפתחת כמו מניפה", ואשר ממנה זורמים ללא עכבות או מעצורים חוויות אישיות פנימיות ואינטימיות מעולמה הסמוי; חוויות נפש תזזיתיות אשר כל בן תרבות נוטה להכיל בתוכו.

הפרק החמישי של הספר חוקר את דמות האישה ביצירותיה המוקדמות של וולך על רקע ההיסטוריה של שירת הנשים החדשה בישראל ובוחן את קשריה של וולך עם המשוררות העבריות שקדמו לה. מטרתו היא להראות כי גם אם הדמות המצטיירת לעינינו בשירה זו היא למראית עין אכן אותה דמות מוכרת של אישה קורבנית רפה ובזויה, אשר מאכלסת את שירת הנשים של זמנה - ברובד העמוק של כל שיר ושיר מסתררת דמות הפוכה לגמרי של אישה חופשית, עצמאית ונועזת, נשגבה, אם לא קדושה.

העיסוק האובססבי של וולך בשני נושאים סנסאציוניים - מין ואלימות - עומד במרכזו של הפרק השישי. ניתוח קפדני של אחדים משיריה הבוטים ביותר בא להורות כי שירים אלה נועדו לערער מוסכמות מגדריות רווחות ולכונן תחתיהן השקפת עולם הדוחה את חלוקת התפקידים המסורתית בין גבר לאישה.

הפרק השביעי והפרק השמיני של הספר מוקדשים לניתוח יצירתה המאוחרת של וולך. הפרק השביעי מתחקה אחר הדרך שבה וולך חושפת בזה אחר זה תבניות תרבותיות המונעות מן הפרט לממש את עצמיותו. הפרק השמיני, לעומת זאת, מתמקד בדרך שבה מעצבת המשוררת בלשון טבעית וקולחת חיים חדשים המבוססים על יסודות אמיצים של עצמאות ועצמיות מוחלטים.

© כל הזכויות שמורות לקיבוץ המאוחד הוצאה לאור

שחררי את חרצובות לשונך אישה - צפרירה לידובסקי כהן
Loosen The Fetters Of Thy Tongue Woman: concealment and revealment in the Poetry of Yona Wallach - Zafrira Lidovsky Cohen


לראש העמוד

מומלצים: ספרים | כתב עת ספרים | עולם חדש | רמקולים | זכות הילד לכבוד
| סמיוטיקה | מטר | רמות | Tom | דלילה | גד ויספלד | מיקרוטופינג

ספרים חדשים באוגוסט 2019:
אולטימטום, אי אפשר לברוח מהשמש, אלוהים אתה שם? זאת מרגרט, אמש, לילה אחרון, בין המולדות, במקום גרניום, גיא בן הינום, גשם חייב לרדת, דוניא, האוויר שאת נושמת, האיש שלא שרף את קפקא, האישה שלא הייתה, האלמנה השחורה, הזנה רעילה, הכד השחור: רומן משפחתי, הכלה מאיסטנבול, המיסה של האתאיסט, המשהו הזה, הסבך, השועלים של שמשון, וינה 1900 , חוק 5 השניות, חיים לנצח, יפים כמו שהיינו, לֻזוּמִּיַאת: התחייבויות וחובות מופרים, לא העזנו לדעת, לאהוב מחדש, לקראת אוטוביוגרפיה מינורית, מבוסס על סיפור אמיתי, מסע דילוגים, מרלנה, נהר הקרח, נשים ללא גברים, סודות, סוכרי יוסי - אמזלג, סטארט אפ, סער ופרץ, ספר געגועים, עגלות , עוד לילה אחד, עינה של האורקל, על מקום הימצאה, עצי לבנה ומסילות ברזל, פול אוסטר 4321, פיצות,איקאה ודילמת האיש השמן, ציפור בעיר קדושה, רומן, רשימת המוזמנים, שמיים שאין להם חוף.

ספרים חדשים

סמיוטיקה - בניית אתרים, עיצוב אתרים
* * *